Tunnlarna är inte naturligt skapade
Har du någon gång undrat vad som möjliggjort tunnelbanan under jorden, eller alla andra tunnlar som går genom berg och höga kullar? Vi känner oftast igen dem och stör oss på dem, för att allt plötsligt blir mörkare och radiokanalerna slutar ta emot någon mottagning. Därav tvingas vi lyssna på brus under de minuter vi passerar genom en tunnel med bilen. Tunnlarna är ju inte direkt naturligt skapade. Det vore lite för bra för att vara sant att mötas av ett hål i berget som från början passade helt perfekt att lägga en väg igenom. Nej, tunnlarna är förstås genomförbara med hjälp av bergsprängning.
Inte bara musik ur bergsprängaren
Varifrån bergsprängaren, det vill säga en stor och högljudd högtalare för musik, fått sitt namn ifrån är oklart. En sak som dock är säker är att det inte är med musik man spränger bergen för att möjliggöra vägar och tunnlar där det står ett berg i vägen. Snarare är det att rekommendera att sätta på sig hörselskydden. Allt för att försöka höra så lite som bara möjligt när personalen gör sig redo för att spränga i berget. Det är nämligen sprängämnen och dynamit som används, även om det naturligtvis är både lågbrisanta sprängämnen och små mängder dynamit.
Lång process att spränga berg
Bergsprängning i Stockholm har möjliggjort mycket för infrastrukturen, och gjort det framkomligt för trafik att passera där det tidigare inte varit möjligt. Det är mycket arbete som ligger bakom så trafiken kan flöda genom berg. Sprängningarna måste planeras in i minsta detalj och riskbedömas innan man kan sätta igång med det praktiska arbetet. Därefter väntar borrning, följt av själva sprängningen. Efteråt blir det en hel del arbete innan man kan börja bygga vägen för att bilarna därefter ska kunna börja rulla. En intressant tankeställare nästa gång man åker i en tunnel!