Trender inom marknadsföring
Precis som med det mesta finns olika trender inom marknadsföring. Hur marknadsföring såg ut i början på 2000-talet är definitivt inte alltid vad som gäller nu. Något som faktiskt har bestått är kundklubbar och lojalitetsprogram. Kundklubbar och lojalitetsprogram är egentligen bara olika ord för samma sak. Det har visat sig att det oftast inte bara är rabatter och låga priser som lockar kunder utan mer känslan av att bli sedd. Att känna sig utvald. Inget märkvärdigt med det, för så fungerar de flesta relationer. Och marknadsföring är i grunden försök till kommunikation.
Skapa långsiktiga relationer
Lojalitetsprogram och kundklubbar är ett bra sätt att skapa långsiktiga relationer och fungerar utöver detta som ett komplement till säljarkontakter. Kunden får förstärkt information och vet en del om vad som gäller. Kalla kunder kan vändas genom genomtänkta lojalitetsprogram. Den känsla kunden ska få är inte enbart att vara utvald. När ett eller flera erbjudande skräddarsys för kunden, ser kunden det som att ditt företag faktiskt förstår vad de behöver och vill ha. Kundsegmenten har olika önskningar och behov beroende på livssituation och intressen.
Nya möjligheter
I dagens samhälle är mobilen av en oerhörd betydelse och kunder har ständig access till internet. Det är därför mycket lättare att nå kunder digitalt än tidigare. Det är också kostnadseffektivt. En kundklubb med lojalitetsprogram ger ditt företag stora möjligheter både till marknadsföring och merförsäljning. Det vanliga är att man lägger olika nivåer för kunder – ju mer de handlar ju mer varierade artiklar kan de få rabatter på, och rabatterna är progressiva. För att du ska kunna optimera ditt lojalitetsprogram är det viktigt att du väljer rätt partner. En skicklig affärspartner kan enkelt identifiera dina kundsegment och föreslå aktiviteter som är intressanta och som lockar kunder att göra affärer med dig och inte med någon av branschkollegorna – vilket är ditt mål.